NLO Incident tvrtke Pan-Adria iz 1997. Nestao iznad Osijeka

NLO Incident tvrtke Pan-Adria

Pan Adria NLO incident, jedan od najznačajnijih viđenja NLO-a na području bivše Jugoslavije, odigrao se u kolovozu 1977. tijekom leta komercijalnog zrakoplova nekadašnje zrakoplovne tvrtke Pan Adria, na liniji Zagreb - Beograd - Titograd. 

Slučaj je bio skriven od javnosti od strane JNA i komunističkih vlasti, svjedoci su bili zaprijetili da šute o događaju. Međutim, javnost je saznala za incident tek nakon pada socijalizma i raspada Jugoslavije, početkom 1990-ih. Medijski eksponiran 2012. godine, kada su piloti javno progovorili o događaju. Temu je obrađivao i Krešimir Mišak, voditelj HRT-ove emisije Na rubu znanosti.

Prema priči pilota i drugih svjedoka, 16. kolovoza 1977. godine tijekom komercijalnog leta zrakoplova Fokker-227 tvrtke Pan Adria, koji je letio iz Zagreba prema beogradskom Surčinu, odjednom se visoko na nebu pojavilo neobično crveno svijetlo, nakon čega je uočen nepoznati objekt. Svijetlo je prvo zamijetila posada zrakoplova, a tek je potom objekt primijećen i na radarskim zaslonima. JNA je podigla uzbunu i poslala vojne zrakoplove MiG-21 da presretnu nepoznati leteći objekt. 

Zrakoplov Pan Adrie je letio noću, na visini od 2400 metara i vidljivost je bila dobra. Nepoznato svijetlo je pratilo zrakoplov s lijeve strane, na istoj visini i istom brzinom. S vremenom se razina svijetla pojačavala i počela poprimati intenzivnu crvenu boju. Piloti su bili u stalnoj komunikaciji s kontrolom leta i naposljetku su sletjeli u beogradsku zračnu luku te podnijeli izvještaj civilnim i vojnim vlastima. Situacija u Beogradu je bila napeta, jer je Tito u to vrijeme trebao ići na put, a nešto je nepoznato bilo unutar zračnog prostora Jugoslavije. Nepoznati objekt je i dalje pratio zrakoplov dok nije sletio u Valjevu, prema iskazu jednog od pilota, Dobroslava Džebe, tehničara leta Stanka Naleetilića i bivšeg načelnika Kontrole leta za cijelu Jugoslaviju Zlatka Vereša. 

Viđenje neobičnog objekta primjetili su i putnici, a zabilježen je i na primarnom i sekundarnom radaru kontrole leta. Objekt se vidio i s kopna, o čemu je svjedočio Aldo Matić, bivši zapovjednik voda u radarskoj stanici Kačarevo kod Pančeva, koji je izjavio kako je vidio s tla tri svijetla u zraku. Ustvrdio je da je brzina tih NLO objekata bila mnogo veća od maksimalne brzine bilo kojeg tadašnjeg zrakoplova i da su znali letjeti brzinom od 10 maha. MiG-ovi, koji su bili poslani u presretanje NLO-a, doživjeli su kvar na elektronici i ometanja u trenutku kada su mu se približili. Objekti su odmicali MiG-ovima, koji su krenuli u potjeru za njima u pravcu Osijeka. Dosezali su brzinu od 10 mahova, što MiG-ovi nisu mogli pratiti te su ih izgubili negdje iznad Osijeka, kada su u jednom trenutku NLO-ovi promijenili smjer letenja iz horizontalnog u vertikalni. 

Visinski radari su registrirali da su se objekti spustili na nižu visinu, a potom su nestali sa radarskog zaslona. NLO incident je bio jedan od najznačajnijih viđenja NLO-a u bivšoj Jugoslaviji, međutim, komunističke vlasti su ga zataškale i zaprijetile svjedocima da šute o događaju, što je dovelo do toga da javnost nije saznala za ovaj incident sve dok se socijalizam nije raspao i Jugoslavija nije raspala početkom 1990-ih.

Službena izjava predstavnika JNA nakon incidenta bila je da se radilo o vojnoj vježbi. Međutim, svjedocima je bilo naređeno da o događaju šute, a čak su i zaprijetili njima i njihovim obiteljima. Vojska je potom formirala istraživačku komisiju, čiji je zadatak bio da ispita neobičan događaj. Nakon temeljitog istraživanja, komisija je zaključila kako se radilo o meteorološkom balonu. Iako je službena verzija bila da se radilo o balonu, mnogi svjedoci i dalje tvrde da se radilo o neidentificiranom letećem objektu.

Nakon raspada socijalističke Jugoslavije, počelo se otvorenije raspravljati o fenomenu NLO-a te su s vremenom piloti i ostali svjedoci incidenta s zrakoplovom Pan Adria iz 1977. godine počeli iznositi svoja svjedočanstva u javnost. 

Ovaj NLO incident bio je predmet istraživanja hrvatskog ufologa Giuliano Marinkovića, koji je nagovorio svjedoke da javno ispričaju svoju priču. Među svjedocima su bili piloti, kontrolori leta i bivši vojnici JNA, koji su bili stručnjaci na svom području rada, ali nisu mogli objasniti što se dogodilo tijekom tog leta i nisu mogli potvrditi da se radilo o izvanzemaljskom kontaktu. 

Nove istraživanja su odbacila teoriju o meteorološkom balonu, budući da takav balon ne bi mogao pratiti zrakoplov na razdaljini od 500-600 kilometara. Radari su zabilježili kretanje objekata koji su mijenjali stranu s koje su pratili zrakoplov i iznenadno mijenjali smjer letenja te letjeli brzinom od 10 mahova, što je tehnološki zahtjevno i za današnje zrakoplove, čak i četrdesetak godina kasnije. I dalje postoje mnoga pitanja vezana za taj incident, uključujući i tvrdnje da su neki od MiG-ova JNA bili oboreni od strane NLO-a te da je određen broj pilota izgubio život u sukobu s nepoznatim objektima, međutim, te tvrdnje nisu potvrđene. Sveukupno, slučaj zrakoplova Pan Adria iz 1977. godine smatra se jednim od najznačajnijih NLO incidenata ne samo u bivšoj Jugoslaviji, već i na području Europe.

Izjava pilota na videu

Svjedokinja, gospođa ILIJANA BRKANOVIC komentira:

"Išla sam te godine u razred sa kćerkom gosp. Džebe. Otkrila nam je tajnu, da se njezin otac susreo s NLO-om  i zamolila da nikome ne kažemo jer bi oni mogli imati problema. Koliko se sjećam zvala se Sanja i brzo su odselili, tako da je bila samo  pola godine ili godinu dana u mojem razredu. .Naravno, priča mi je ostala u živom sjećanju ...."

Povezani članci

NLO 91056056654270662

Objavi komentar

emo-but-icon

Istaknuto

item